Till översikten

Isabella Hugosson senaste tillskottet i prövningsnämnden

Isabella Hugosson är sedan juni 2021 ledamot i SwedSecs prövningsnämnd och ämnesexpert inom pension och försäkring.

SwedSec har ett otroligt viktigt uppdrag i att omsätta reglerna till konkreta kunskapskrav.

Isabella är advokat och delägare i advokatfirma Dahlgren & Partner, där hon arbetar uteslutande med pensions- och försäkringsrätt. Hon är utbildad jurist på Stockholms universitet. Efter en kort tid som affärsjurist på byrå började Isabella i försäkringsbranschen där hon har haft olika befattningar i över 20 år. Isabella började som försäkrings- och bolagsjurist på AMF, med tjänstepension i fokus. Därefter chefsjurist på Bliwa där hon breddade kunskapen till grupp- och riskförsäkring samt frågor rörande företagsstyrning. 2014 gick hon till en advokatbyrå och blev advokat 2016.

Vad lockade dig med uppdraget i SwedSecs prövningsnämnd?

– Jag lockades av att få fortsätta ett uppdrag som Magnus Dahlgren haft i många år och där jag i viss mån biträtt honom tidigare. Jag ser det som ett bra sätt att både få tillfälle att bidra med mina kunskaper inom området pension och försäkring, men att jag även tvingas hålla mig uppdaterad i frågor som jag mer sällan kommer i kontakt med, som exempelvis frågor kring allmän pension.

Vad är mest spännande med ditt SwedSec uppdrag?

– Det är helt klart att få lära känna de övriga i prövningsnämnden, som har så mycket viktig kunskap att bidra med. Men självklart att jag även får medverka i att konkret påverka kunskapskraven för de som önskar licensiera sig.

Varför tycker du att SwedSec är viktigt ur ett kundskyddsperspektiv?

– Man behöver inte vara jurist för att konstatera att regelverkskraven på dem som tillhandahåller finansiella produkter har ökat lavinartat de senaste åren. Nästan alla regler har ett tydligt kundskyddsperspektiv, men om reglerna inte följs i praktiken är de ju inget värda. Därför har SwedSec ett otroligt viktigt uppdrag i att omsätta reglerna till konkreta kunskapskrav, som sedan alla de som träffar kunder, digitalt eller fysiskt, ska tillämpa i praktiken på det sätt som lagstiftaren har tänkt sig.

Vad tycker du är viktigt för att upprätthålla förtroendet för finansbranschen?

– Branschen ska präglas av hög kunskapsnivå, ett tydligt och begripligt språk och uttryckssätt samt ärlighet och transparens. Inte minst nu med alla hållbarhetsregler som kommer är det förstås också viktigt att hela branschen arbetar för att undvika s.k. ”greenwashing”, utan även där arbetar just ärligt och transparent. Detsamma gäller ju sedan en tid även ersättnings- och incitamentsfrågor.

Läs mer om Prövningsnämndens arbete.

Prenumerera på våra nyheter via sidfoten nedan.