30 december 2014
Den SwedSec-licensierade rådgivaren fick av en kund i det anslutna företaget en begäran via e-post om att göra en utlandsbetalning från kundens konto. Rådgivaren försökte nå kunden via telefon och e-post. Hon fick till svar via e-post att kunden låg på sjukhus. För att hjälpa kunden genomförde hon utlandsbetalningen.
Några dagar senare visade det sig att e-postmeddelandet med begäran om utlandsbetalning var falsk.
Arbetsgivaren har ersatt kunden med det förlorade beloppet.
Swedsecs disciplinnämnd konstaterar att rådgivaren har brutit mot arbetsgivarens interna regler om att anställda inte får ta emot uppdrag om att flytta pengar från kunders konton baserat på oskyddad e-post. Anställda får heller inte skicka kundinformation via oskyddad e-post.
Disciplinnämnden meddelar rådgivaren en varning.
Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.
För ytterligare information kontakta:
Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se
Mer information om Swedsecs disciplinära förfarande finns att läsa här.
Prenumerera på Swedsecs utskick via sidfoten nedan.