19 december 2012
Spararna förväntas idag ta ett större ansvar för sina besparingar, t.ex. genom PPM-val och tjänstepensioner. Detta har ökat behovet av finansiella rådgivare. Därför är det viktigt att så många som möjligt som arbetar med finansiell rådgivning eller investeringsrådgivning i Sverige har SwedSec-licens.
För att bli licensierad krävs bl.a. att rådgivaren klarar ett omfattande licensieringstest och att arbetsgivaren intygar att han eller hon är lämplig som rådgivare. För att få behålla licensen krävs en årlig kunskapsuppdatering, enligt krav som Swedsec fastställer.
Som licensierad omfattas rådgivaren av Swedsecs disciplinära förfarande som innebär att licensen kan tas ifrån rådgivaren vid regelbrott. En indragen licens innebär i praktiken yrkesförbud. Det disciplinära förfarandet har därmed en kraftfull preventiv verkan.
– Höga kunskapskrav och ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser är mycket viktiga ur konsumentskyddsperspektiv, säger Katarina Lidén, VD på SwedSec.
För att kontrollera om en rådgivare har licens finns en sökfunktion på Swedsecs hemsida. Där kan vem som helst skriva in namnet på en rådgivare och få bekräftat om rådgivaren har licens eller ej.
– Vi tycker att man som konsument bör kräva en licensierad rådgivare, framhåller Katarina Lidén.
För ytterligare information kontakta:
Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15, 070-496 73 98 eller katarina@swedsec.se