Till översikten

SwedSec varnar anställd i kundtjänst

Den SwedSec-licensierade kundtjänstmedarbetaren hade av en kund blivit ombedd att avsluta ett konto med tillhörande kort. Kunden ville skänka befintligt saldo på ca 50 kr till företagets kaffekassa. Kontot och kortet blev dock inte avslutat som överenskommits och saldot hade istället förts över av kundtjänstmedarbetaren till hennes eget konto.

Vidare hade kundtjänstmedarbetaren i tjänsten systematiskt genomfört transaktioner mellan egna och olika närståendes konton. Vid ett tillfälle hade hon, trots att hon inte hade rätt till det, bokat bort en avgift vid en inbetalning för en sons räkning.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att regelöverträdelserna från principiell synpunkt är av allvarlig art. Med hänsyn bl.a. till att det varit fråga om små belopp anser disciplinnämnden att påföljden med viss tvekan kan stanna vid en varning.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här.

För ytterligare information kontakta:
Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se