12 december 2013
Anställd vid SwedSec-anslutet företag hade inte genomfört ID-kontroll i enlighet med företagets regler.
Licenshavaren fick via e-post två betalningsuppdrag till mottagare i Ryssland respektive Spanien. Båda betalningsuppdragen gav sken av att vara från en av företagets kunder. Licenshavaren utförde inte i något av fallen en ID-kontroll för att säkerställa att uppdraget kom från en behörig företrädare för kunden, innan han genomförde betalningarna. Kunden hörde därefter av sig och förklarade att kunden inte hade beordrat betalningarna.
Kunden har blivit utsatt för bedrägeri och det SwedSec-anslutna företaget har kompenserat kunden fullt ut. Företaget har sedan lyckats att återfå pengarna för betalningen till Ryssland men avseende betalningen till Spanien har företaget förlorat ett betydande belopp.
Eftersom licenshavaren inte säkerställt att e-posten kom från behörig avsändare har han brutit mot företagets interna regler.
Licenshavaren har erkänt regelöverträdelsen.
Disciplinnämnden meddelar licenshavaren en varning.
För ytterligare information kontakta:
Katarina Lidén, VD, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se
Prenumerera på Swedsecs nyheter via sidfoten nedan.