18 februari 2020
Rådgivaren har dokumenterat att hon kontaktat kunder för uppdatering av kundkännedom, trots att så inte skett.
I flera fall dokumenterade rådgivaren att hon kontaktat kunder för fortlöpande kundkännedom trots att hon inte hade gjort det. Enligt rådgivaren har detta skett på grund av inmatningsfel i dokumentationssystemet.
Swedsecs disciplinnämnd bortser från rådgivarens uppgifter om att det rört sig om inmatningsfel, eftersom det i så fall varit fråga om ett flertal fel under relativt kort tid. Någon förklaring till hur felet kunnat upprepas har inte heller lämnats. Agerandet står i strid med de grundläggande krav på att hålla sig till sanningen som bör ställas på en licenshavare. Nämnden ser allvarligt på det inträffade men tar hänsyn till bland annat rådgivarens arbetssituation och anser därför att påföljden kan stanna vid en varning.
Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>
För ytterligare information kontakta:
Katarina Lidén, VD Swedsec Licensiering AB
08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se
Du kan prenumerera på Swedsecs olika utskick via sidfoten nedan.